0

25. Kare Subliminal Reklamcılık

Posted by M. Gizem Akbulut on 16:24 in
Gozlerimiz saniyede 24 kare algılayabiliyor.Gordugumuz 25. kare ise direk bilinçaltımız tarafindan algılanıp kayda alınıyor.Bu sistemle yapılan reklamcılıgın ismi ise Subliminal Reklamcılık.Bu konuyu orneklemem gerekirse tv de bir film izliyorsunuz 1960 yılında Amerikada bulunan takistoskop denilen bir cihaz sayesinde reklamcılar bu filmin 25. karesini olusturup "coca-cola ic!" yazısını koyuyorlar.Sizin de canınız o anda kola cekiyor.Bu uygulama Amerika ve Rusyada yasaklanmıs fakat Turkiye de henuz bu konuda bir yasaklama bulunmuyor.


Reklam verenler Derneginin yaptıgı bir arastırma sonucu Turkiye'de de bu uygulamaya basvuran firmalar bulunuyor fakat bu reklamlar yayından kanuni bir yasaklaması olmadıgından kaldırılamıyor.Bilinçaltı bunu nasıl algılıyor derseniz Bilinçaltı dediğimiz şey, bilincin binde 999’unu oluşturuyor. Yani biz şu anda beni binde 1 seviyesinde görüyoruz.


Gözün fovea hareketleri bizim şu anda görmediğimiz şeyleri de görüyor. Göz devamlı bir tarama içinde. Tarıyor ve aldığı bilgileri bilinçaltına atıyor. Biz, normal şartlarda gözümüzün fovea hareketleriyle beynimizde depolanan şeylerin çok azını hatırlıyoruz. Ama mesela markete gittiğimizde 10 tane deterjan arasından 1 tanesini çekip alıyoruz. Yani gördüğümüzün ve de duyduğumuzun farkında olmadığımız şeylerin, bilinç yüzeyine çıkarak bize o malı satın aldırması söz konusu.


Göz 25. kareyi görmüyor ama saniyenin 3 bin de biri gibi bir zaman aralığında bu görüntü bilinçaltına ulaşıyor. Bu gizli mesajlar sayesinde, insanların bir ürüne yönelimleri temin ediliyor. Mesela bir içki reklamında gözle göremediğimiz you buy (satın al) komutu yer alıyor.


Tekrar ilgi cekici bir ornek vermemiz gerekirse;


5 Temmuz 1971 tarihli Time’ın arka kapağında çıkmış Gilbey’s London Dry Gin reklamı. Reklamda bardaktaki buzlar üzerinde ‘sex’ yazıyor. Bu reklam sayesinde Gilbey’s’in 1.5 milyon dolarlık satış yaptığı tespit edilmiş. Bunun üzerine reklamla ilgili bir araştırma yapılmış. Bu reklam deneklere gösterildiğinde yüzde 60’ı reklamın kendilerinde uyandırdığı etkiyi ‘doyuma ulaşma’, ‘sex düşkünlüğü’, ‘heyecanlanma’, ‘romantizm’, ‘duyguları okşayıcı’ gibi ifadelerle tanımlamış. Reklamın gizli mesaj içermeyen versiyonu ise denekler tarafından bu şekilde tanımlanmamıştır.


Bir baska ornekse Camel sigarasının yaptigi uygulama Camel bunu 1913 yılında yapmış. Bu ilmin 96 yıl önce Amerika’da çıkmış olduğunu gösteriyor. Bunu, muhtemelen, artık logomuz diyerek kabul ettirmiş olabilirler. Camel’ın yasaklanmış reklamı Camel satışlarını yüzde 5’ten yüzde 32’ye çıkarmıştı. Smooth character adındaki reklam kampanyasıyla Camel 1990’da sigara içmeye başlayan gençler arasında tercih edilme oranını 1.5 yıl içinde yüzde 32’ye çıkardı. Camel bilinçaltı reklamını çok iyi kullanmış bir marka. Deve figürünü artık nerede görürsek görelim beyin bunu Camel’le ilişkilendiriyor ve Cameldaki gizli mesaj ise Camel’in tek hörgüçlü devesinin ön bacağında dik duran bir erkek figürü. Dikkatli bakıldığında bu erkek figürünün çıplak olduğu görülecektir.





Reklamcılıgın dısında cok daha degisik iddialarda ortaya atılıyor.Subliminal mesajı bazı sarkıcılarında sarkılarında kullandıgı iddia ediliyor.Beatles üyesi Paul Mc Cartney'in 35 yıl önce trafik kazasi ile öldügü Beatles'in bir sakisini tersten calindiginda "Paul is dead"(paul öldü) mesaji ile ogrenilmiş.Veya Led Zeppelin'in Stairaway To Heaven tersten calindiginda seytana ovguler iceren mesajlar oldugu iddia ediliyor.Ayni sekilde Britney Spears’ın bir şarkısının içinden bile "Ben o kadar da küçük değilim, bana her istediğini yapabilirsin" gibi gayet şehvetengiz mesajlar çıkmış. "


Sonuc olarak bildigimiz ve her zaman gordugumuz seylerin aslinda gorundugunden biraz daha farklı oldugunu soylemek cok da yanlış degildir diye dusunuyor ve bakmakla gormek arasında fark vardır diyorum.

0 Comments

Yorum Gönder

Copyright © 2009 M. Gizem Akbulut All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.