0

Coca-cola Hükmediyor

Posted by M. Gizem Akbulut on 18:09 in


Coca-cola kesinlikle global pazarlamaya yabancı değil.Uzun zamandır dünyanın alkolsuz içecek piyasasına hukmeden coca-cola ve onun markaları dünyada 180 ülkeden fazla yerde satılıyor.Nitekim geçen yıllarda yerel marketler kendi seslerini kaybetti.Coca-cola kendi imajını surekli yenileyerek global pazardaki yerini ise saglamlastırdı.Sonuc olarak alkolsuz içecekler pazarına hukmediyor.



Buyuk "global kola savaşları"tabiki Pepsi cola ve Coca-cola arasında gerçekleşip başkalarını bu savaşa dahil edilemez duruma getirdiler.Coca cola deniz asırı yerlerde 3 te 1 oranında daha fazla markete kendi 5 markasıyla sahip yani diet cola,fanta,sprite,coca cola ve cola zero.
Coca-cola birden cok pazarlama aktivitesiyle Pepsi'yi uluslararası duzeyde ezip gecti diyebiliriz.

Sonuc olarak Pepsi uluslararası gazlı içecek klasmanında en altlarda olmayıda tecrube etti.Hal bu haldeyken Coca-cola latin Amerikada satıs oranlarını hayli arttırdı aynı zamanda Çin'de yuzde 29'luk,Hindistanda yuzde 17'lik ve Filipinlerde yuzde 16'lık buyume katetti.


Pepsi artık performansını gelişmekte olan piyasalarda harcamaya karar verdi.Çin,Endonezya ve Hindistan.Coca-colanın buyumeye devam ettiği fakat liderligi henuz alamadığı ulkeler.Bu 3 gelişmekte olan piyasalarda 2.4 milyar insan yaşıyor ve buda dünya nüfusunun neredeyse yarısı kadar demek.Genç nüfuslarıyla birlikte tevsi eden gelirleri ve henuz gelişmekte olan alkolsuz içecek piyasası Coca-cola ve Pepsi için ilk öncelikli potansiyel pazar olma özelliği gostermekte.


Mesela;Çin' de 1.2 milyar tüketici ortalama olarak yılda 5 gazlı içecek tuketiyor,Amerikada ise rakam 343.Endonezya ya baktığımız zaman neredeyse tamamı müslüman olan ülkede içki içmek yasak olduğu için Coca-Cola burayı alkolsuz içecek cenneti olarak tanımlıyor.Ama bu gelişmekte olan piyasalarda Pepsi Coca-cola'nın rekabeti zor yatırımları ve uluslararası pazarlama anlayışı ile karşı karşıya kalıyor.Örnek olarak 2000 yılında Coca-cola teknolojinin son ürünü asya şişeleme fabrikasını neredeyse 2 milyar dolar harcayarak kurdu.Coca-cola ayrıca piyasanın gerektirdigi yontemleride uygulamaya geçirdi örneğin Çinde yeni yılda televizyon reklamı olarak kafasından kuyruguna kadar kırmızı coca-cola kutuylarıyla suslenmiş bir ejderha yapıldı.Reklamdaki mesaj "Bir çok ülke için kırmızı renk iyi şans ve zenginliği simgeler.Kim eski zamanlarda kalma bilgeliğe karşı gelebilir ki"içeriyordu.


Hindistan'da Coca-cola agresifce kendine yerel imaj belirlemeye çalıştı.Bunun içinde Dünya Criket şampiyonasının resmi sponsorlugunu aldı ve hindistanda reklam yapılırken aktorler yerine hindistanlı kriket taraftarları reklamlarda oynatıldı.Bunlara ek olarak Coca-colanın satış personeli ev ev dolaşarak kendilerine yeni musteriler cekmeye çalıştılar.Ayrıca sadece Yeni Delhi'de 100.000 den fazla bedava coca-cola ve fanta çalışan insanlara dağıtıldı.


Coca-colanın inanılmaz global gucunu sprite'ın satıslarının bir anda inanılmaz artmasından daha fazla hic bir sey gosteremez.Sprite'ın reklam kampanyalarının direk hedefi dünyanın genç nüfusu oldu bunu da imaj hic bir sey susuzluk herşey,sussuzlugunu dinle mesajıyla gerçeklestirdiler.
Kampanya gençlerin asi tarafını hedef aldı.

Sonucta Coca-cola tarihte global guc olarak en karlı firmaların arasında yer alıyor.Nasıl karlı derseniz Coca-cola nın stok market degeri 1919da 40 $ken su anda yaklasık olarak 4,900.000$.

Kaynak:Principles of Marketing/Eight edition

0 Comments

Yorum Gönder

Copyright © 2009 M. Gizem Akbulut All rights reserved. Theme by Laptop Geek. | Bloggerized by FalconHive.